group-5@2x

כירורגיית פה ולסת

סוג טיפול

במדינת ישראל, השדה של כירורגיית פה ולסת נחשב למומחיות מיוחדת בתחום של רפואת השיניים...

לפרטים ותיאום תורים

במדינות מסוימות ברחבי העולם התחום של כירורגיית פה ולסת שייך לרפואה הכללית, אך במדינת ישראל כמו במדינות רבות אחרות דוגמת קנדה, ארצות הברית ואוסטרליה, השדה של כירורגיית פה ולסת נחשב למומחיות מיוחדת בתחום של רפואת השיניים. באופן עקרוני הרופא המומחה בתחום הוא רופא מנתח כשאזור ההתמחות שלו כולל את כל חלל הפה, את הלסתות, את הגולגולת, הפנים ואת המבנים הקשורים לגולגולת. לפי התקנות במדינת ישראל כל רופא שמעוניין להתמחות בתחום חייב ראשית לקבל תואר ברפואת שיניים ורק אז להתחיל את ההתמחות בשדה מיוחד זה.

 

מה הם תחומי ההתעסקות של מנתח פה ולסת

 

בעיקרון ישנם רופאים שמתמחים בסוג מאוד מסוים של פעולות אך ישנם גם כאלה שחולשים על מגוון תחומים במקביל. בין הניתוחים השגרתיים הנפוצים ביותר חשוב לציין את מגוון הניתוחים שמתבצעים בחלל הפה. על ניתוחים אלו נמנים למשל עקירות מורכבות, ניתוחים במהלכם מסירים שיניים כלואות, השתלת שתלים דנטליים, השתלת עצמות ועוד. עם זאת, למרות שבאופן אוטומטי אנחנו חושבים על חלל הפה כשחושבים על כירורגיית פה ולסת, הרי שתחומי ההתעסקות של הרופאים המומחים נרחב הרבה מעבר לו.

 

אסתטיקה ושיקום

הרופאים המתמחים בתחום זה עוסקים גם בשיקום במקרים של טראומה שנגרמה בפניו של אדם כתוצאה ממחלה או תאונה למשל. כמו כן פעולות השיקום נעשות לעתים על מנת לתקן מומים מולדים דוגמת תיקון שפה שסועה מולדת, תיקון אסימטריה בעצמות הלסת, תיקון מנשך פתוח, הגדלת סנטר מוקטן ועוד. מעבר לכל זה התחום קשור גם למחלת הסרטן כיוון שהרופאים עוסקים לא אחת בשחזור של אזורים לאחר כריתת גידול וכן בטיפול במחלות ממאירות ובאבחון שלהן לרבות מחלות ממאירות באזור בלוטות הרוק, הצוואר והראש. הפעילויות הכירורגיות המודרניות לרוב מבוצעות תחת הרדמה מלאה כשחלק מהניתוחים מתבצעים בשיטה הלפרוסקופית. בשיטה זו מוחדרים כלי הניתוח מתחת לעור מבלי לבצע חתכים ארוכים אלא על ידי פתיחת חורים קטנים בצוואר ובראש. דרך החורים מוחדרת גם מצלמה שמאפשרת למנתחים לראות על מסך חיצוני את פנים הגוף. בשיטה זו ניתן להסיר גידולים, לאסוף דגימות, לתפור או לצרוב כלי דם גדושים ועוד.

ראשי / סוגי טיפולים / כירורגיית פה ולסת