מהו ניתוח חניכיים?

בעקבות הזנחה ממושכת של השיניים והחניכיים עלולות להתפתח דלקות חניכיים ולהגיע עד למצב של אובדן השיניים ולפגיעה משמעותית בבריאות הפה. אי טיפול בדלקות חניכיים בזמן מוביל לבעיות חמורות שמצריכות לעיתים ניתוח חניכיים. לכן חשוב מאוד להקפיד ולשמור על בריאות הפה והחניכיים, ללמוד לצחצח שיניים בצורה נכונה ויעילה ולבקר באופן קבוע אצל רופא השיניים.

אם למרבה הצער כבר הגעתם למצב שבו אתם זקוקים לניתוח חניכיים, תוכלו לקבל מידע על הניתוח עצמו ועל התהליך שתצטרכו לעבור, כך שתהיו מוכנים יותר לקראתו.

 

מהו סוג ההרדמה לצורך ביצוע ניתוח חניכיים?

לרוב יבוצע ניתוח חניכיים תחת הרדמה מקומית ולא בהרדמה כללית. לרוב, אם אין למטופלים בעיות רקע מיוחדות, כמו בעיות קרישה או לב, לא ידרשו מהמטופל הכנות מיוחדות לפני הניתוח. בתחילת הניתוח, ממש כמו בטיפול שיניים רגיל, יבצע הרופא זריקת הרדמה מקומית באזור שבו יבוצע הניתוח כך שלא תחושו בכאבים בזמן הניתוח עצמו.

 

האם קיימים כמה סוגים של ניתוחי חניכיים?

התשובה היא כן. היום ניתן למצוא שלושה סוגים של ניתוחי חניכיים:

  1. ניתוח בלימה – מדובר בניתוח אשר מיועד לאנשים שכבר עברו טיפולים שאמורים לטפל במחלת החניכיים, כמו הקצעת שורשים, אך הטיפול לא סייע לבלום את מחלת החניכיים. במקרה כזה מבצעים ניתוח שהמטרה שלו היא לבלום את ההתקדמות של המחלה על ידי ניקוי של רובד החיידקים בשורשים של השיניים ובעצמות הלסת.
  2. ניתוח רגנרטיבי – מדובר בניתוח שמתאים לאנשים בשלבים מתקדמים של מחלות חניכיים, כאשר עצם הלסת נפגעה כתוצאה ממחלת החניכיים. בניתוח מהסוג הזה הרופא צריך לשחזר את החניכיים והרקמות ועליו להשתמש בשתלים של עצם בכדי לעודד חידוש של הרקמות שנותרו בריאות.

  3. ניתוח מורכב – זהו ניתוח שמתאים למצבים קשים מאוד של מחלת חניכיים שהתפשטה מאוד ואין ברירה אלא להשתיל חניכיים. מדובר בניתוח שלא כל רופא יכול לבצע, ודרוש ניסיון רב מאוד וידע עצום בכדי לבצע אותו בצורה נכונה. לכן לפני ניתוח המוגדר כמורכב חשוב במיוחד לברר ולבדוק היטב את הניסיון ואת ההמלצות שיש לרופא המנתח.

 

מה קורה לאחר הניתוח?

לרוב, לאחר ניתוח חניכיים יש להימנע מאכילה ומשתייה במשך מספר שעות בהתאם לסוג הניתוח. לאחר שהשפעת ההרדמה חולפת אפשר לאכול ולשתות כרגיל. כדאי לדעת שההחלמה כרוכה בכאבים ולכן יש להצטייד מראש במשככים מתאימים.

הסרת התפרים מבוצעת ברוב המקרים כשבוע לאחר הניתוח.

ראשי / מדיה / בלוג / מהו ניתוח חניכיים?