2017-12-27 (21)

לסובלים מחרדה דנטלית- 4 טיפים שיעזרו לכם לעבור טיפול שיניים

תשאלו אנשים ממה הם הכי מפחדים ותקבלו תשובות מגוונות. הן ינועו בין נחשים או חרקים אחרים, גבהים או קפיצות, אסונות טבע כמו רעידות אדמה ועוד. ברשימת הפחדים היומיומיים של לא מעט אנשים תופיע גם פעולה אחת שגרתית אך מפחידה – ללכת לטיפול אצל רופא השיניים. אם אתם קוראים את הפסקה הזו ומזדהים, כנראה שגם אתם שייכים לנתח הנרחב באוכלוסייה הסובל ממה שמכונה חרדה דנטלית. אם אתם סובלים ממנה, נותנים לה לנהל לכם את החיים ואפילו מזניחים את השיניים שלכם בעקבותיה – הנה כמה טיפים שיסייעו לכם להתגבר.

 

הכירו את החרדה והבינו אותה

לעיתים, פירוק הפחד לגורמים והבנת המקור שלו יכולה לסייע בהתמודדות אתו. הגורם העיקרי הזהה כמעט לכל אלו הסובלים מחרדה דנטלית הוא טראומות מהעבר. נסו לזכור מתי התחיל הפחד? איזה רופא גרם לכם לטראומה? האם היה דבר נוסף שנקשר עם הטראומה? האם הטראומה קרתה במהלך הטיפול או שמא הרופא עצמו יצר את התחושה הלא נעימה? יתכן שתוך כדי העלאת הזיכרון תבינו שהוא אינו גדול ומשמעותי כפי שזכרתם. כמו כן, חרדה דנטלית יכולה לעבור בירושה מהוריכם ולעיתים אתם מפחדים רק כי הוריכם פחדו מאד. נסו אם כך לזקק את הפחד שלכם משלהם. יתכן ותגלו שהפחד שלכם לא נשען על דבר מלבד על הזיכרון.

 

בצעו הכנה מוקדמת

רבים מהסובלים מחרדה דנטלית נוטים לדפוס הימנעות – הם לא פוקדים מרפאות שיניים אלא אם אין ברירה. כדי להימנע ממצב ה'אין ברירה' שמוביל אתכם אל כיסא הטיפולים כאשר אתם כבר סובלים מכאבים עזים, השקיעו מאמץ ומצאו את הרופא המתאים – זה שמרגיע אתכם, מבין את החרדה, פועל בעדינות ובסבלנות מרובה ושיש לכם כימיה אתו. ישנם רופאים המתמחים בחרדה דנטלית ועשויים לעזור לכם להתגבר עליה. אל תתביישו לקבוע פגישת הכרות וייעוץ עם מספר רופאים עד שתמצאו את זה שנוח לכם אתו.

 

בנו לכם תכנית טיפולים

אחרי שמצאתם רופא מתאים – בנו יחד אתו תכנית שמתאימה לכם.
קבעו פגישת הכנה, כזו שבה לא מטפלים בכלום, אלא רק מדברים ובונים ביחד תכנית טיפול.

לא כולם זקוקים לאותו דבר: אצל חלק מן האנשים הסובלים מן החרדה, ביצוע כמה שיותר טיפולים בבת אחת יכול לסייע, אצל חלק אחר יש צורך בטיפולים קטנים ואיטיים, בהם לוקחים כל צעד בזמנו. הבינו איזה טיפוס אתם, מה גורם לכם לתחושה הנוחה ביותר, וצרו תוכנית עם רופא השיניים שלכם. לפני כל טיפול תדעו בדיוק מה אתם עתידים לעבור וכמה עוד נותר לכם.  בזמן שאתם בונים תוכנית טיפולים, תוכלו לתאם עם הרופא גם על שפה מוגדרת ביניכם כאשר למשל, הרמת אצבע אחת אומרת "כואב לי", הרמת יד אומרת לעצור באופן מיידי וכדומה.

 

אל תוותרו לעצמכם

אם לאחר שביצעתם את כל השלבים הבאים, אתם מרגישים שהחרדה עוד מקננת, ישנם מספר אפיקים נוספים בהם תוכלו לבחור. ראשית: תרופות הרגעה. בשוק תוכלו למצוא טיפות וסוכריות המבוססות על תמציות פרחי באך שמרגיעות מאד לפני הטיפול ויוכלו לסייע לכם. בנוסף, תוכלו לבקש מהרופא שישלב בתהליך גם גז צחוק, או אפילו, במקרים קיצוניים, טשטוש או הרדמה מלאה. הדבר החשוב ביותר הוא לזכור שתמיד יש איך לטפל בחרדה שלכם, ושאל לכם להזניח את בריאות השיניים!

כתבות נוספות

ראשי / מדיה / טיפים / לסובלים מחרדה דנטלית- 4 טיפים שיעזרו לכם לעבור טיפול שיניים
whatsapp