2017-12-27 (17)

שתלים דנטליים קצרים- מהפכה ברפואת השיניים

שתלים דנטליים הם "שורשי שן" מלאכותיים העשויים מברגים מתכתיים מסגסוגת מיוחדת. הללו מוחדרים לעצם הלסת, ועליהם ניתן לאחר מכן להרכיב שיניים חדשות (כמה בודדות או משנן מלא, לפי הצורך). אבל מה קורה כאשר מגיע מטופל הסובל מדלדול רציני במאסת עצם הלסת, עד כדי כך שלא ניתן להבריג לתוכה אפילו שתל אחד?

 

ראשית חובה לציין שמקרים כאלה מתרחשים לאחר מחלת חניכיים אגרסיבית, אובדן שיניים מסיבי ועוד. ספיגת עצם הלסת מגיעה לרמות קיצוניות, ולא מותירה הרבה ברירות אלא לבנות את העצם מחדש באמצעות תהליכים כירורגיים פולשניים (הרמת סינוס, קצירת עצם ועוד); זאת על מנת שנוכל ליצור מחדש את הבסיס שעליו נבצע את השתלת השיניים.

בדיוק כאן נכנסים השתלים הדנטליים הקצרים לעובי הקורה… והעצם. בעוד ששתלים אורתודונטיים רגילים הם ארוכים מדי לביצוע הפעולה (שש או שבע מילימטרים ואף למעלה מכך), הרי שהגרסאות הקצרות שלהם  – 5 מילימטרים בלבד – מאפשרות ליצור בסיס מוצק עליו אפשר לבצע את ההשתלה; זאת גם לאחר אובדן עצם מסיבי או במקרים בהם הפכה עצם הלסת לפריכה או רכה מדי. אין צורך לבצע ניתוחי עצם ולסת, אלא רק החדרה של השתלים הקצרים למקומם וביצוע ההשתלה לאחר מכן.

 

שיקום פה מלא במינימום שתלים

יתרון חשוב נוסף לטובת שתלים אורתודונטיים קצרים, הוא שהם מגיעים במספר גרסאות ומאפשרים לבצע שיקום פה מלא באמצעות מספר מועט יחסית של שתלים. שיקום פה מיועד להחזרת יכולת הלעיסה, לתיקון בעיות בדיבור, לשיפור האסתטיקה הדנטלית ולשיפור הביטחון העצמי. אם עד היום היה צורך להשתמש במספר גדול יחסית של שתלים לביצוע התהליך, הרי שכיום יש חלופה מהירה ויעילה שבעתיים.

מחקרים גילו שהחדרת השתלים בזווית אלכסונית, מאפשרת לבצע השתלות שיניים מלאות על גבי 4 או 6 שתלים בלבד (מה שידוע בתחום רפואת השיניים כ- All On 4 / All On 6). שיטה זו היא גם הבסיס לתהליך הידוע כהשתלת שיניים ביום אחד, טיפול מועדף על רבים הודות לכך שאינו דורש שבועות וחודשים רבים.

הטיפול מתבצע תוך יום אחד וזמן ההחלמה קצר, כאשר מיקום השתלים נקבע בתכנון מראש לפי צילומי CT. יש לזכור שטיפול זה מיועד במיוחד לאנשים בעלי מאסת עצם-לסת נמוכה, אך ניתן לבצעו גם באנשים המעוניינים בהליך מהיר ובתוצאה מיידית.

 

שתלים קצרים חכמים

גרסה נוספת של השתלים הדנטליים הקצרים, שפותחה על-ידי חברה ישראלית, היא התקדמות נוספת בתחום השתלות השיניים. מדובר בשתלים אורתודונטיים קצרים, הכוללים חלק מתברג המסוגל להתרחב תוך כדי תהליך ההברגה.

לאחר החדרת השתלים למקומם בעצם הלסת, הרופא המטפל מבריג אותם למקומם והם מתרחבים ומקבלים צורה פירמידלית. צורה זו ננעלת שבעתיים טוב יותר בתוך העצם, ומקבעת את השתלים למקומם ביעילות גבוהה יותר לעומת שתלים רגילים. שיטה זו מונעת שחיקה מהירה של השיניים בשל כוחות גזירה בזמן הלעיסה, ובייחוד אם למטופל יש נעילת לסת חזקה מהרגיל.

 

העתיד כבר כאן

מרפאות שיניים רבות משתמשות כבר כיום בתהליכי ייצור מתקדמים במדפסות תלת-ממד, ישירות לאחר סריקת מבנה העצם והשיניים. השתלים הדנטליים המיוצרים בשיטה זו מדויקים יותר ומותאמים אישית לכל מטופל. יש להניח שתחום השתלים רק ישתפר וישתבח עם הזמן, ובעתיד נמשיך לראות חידושים ופיתוחים רבים בתחום.

ראשי / מדיה / בלוג / שתלים דנטליים קצרים- מהפכה ברפואת השיניים