2017-12-27 (13)

טיפול אורתודנטי – התזמון הנכון

התזמון המועדף מסיבות ביולוגיות חברתיות ופסיכולוגיות, לטיפול ליישור שיניים, הינו בתחילת שנות העשרה (גילאי 12-13).

בגיל ההתבגרות ההאצה בגדילה של הגוף, מלווה בעיצוב הזהות האישית. באופן זה ניתן לכוון את מטרות הטיפול האורתודונטי בהתאם לרצונות ולצרכים של המתבגר, תוך התחשבות כמובן גם בדעת ההורים.

בניגוד לגיל הצעיר יותר (גילאי בית הספר היסודי), בו המוטיבציה לטיפול מקורה לרוב בהורים או ברופא השיניים המטפל (רופא שיניים לילדים ונוער), בגיל ההתבגרות המוטיבציה מקורה במתבגר. כאשר המתבגר מבין יותר את הצורך בטיפול, והיתרונות של הטיפול עבורו, ניתן לצפות לשיתוף פעולה טוב יותר. המתבגר אשר חווה שינויים רבים ומהותיים במבנה ותפקוד של גופו, באופן כללי, פתוח יותר מבחינה פסיכולוגית לחוות את השינוי כתוצאה מהטיפול האורתודונטי.
מבחינה חברתית, בגיל זה רבים מחבריו של המתבגר עוברים את הטיפול באותו הזמן, ולכן לרוב המתבגר לא רק שאינו מעוניין להסתיר את המכשור האורתודונטי, הוא אפילו גאה בו.

בגיל העשרה, לרוב כבר בקעו כל השיניים הקבועות לחלל הפה. הגדילה המואצת של הלסתות בגיל ההתבגרות, מאפשרת השפעה על היחס בין הלסתות, בנוסף לסידור קשתות השיניים. טווח ההשפעה של הטיפול האורתודונטי בגיל ההתבגרות גדל, והיכולת להתמודד עם פער גדול בין קשתות המשנן טוב יותר.

קודם לטיפול האורתודונטי, חשוב לבצע אבחנה מסודרת, אשר לרוב כולל בדיקה קלינית, צילומים (כולל צילומים פוטוגרפיים של הפנים והשיניים, וצילומי רנטגן – כולל פנורמי, צפלומטרי ועוד) ותבניות לימוד. במסגרת ההכנה לקראת הטיפול האורתודונטי מומלץ מאוד לבצע בדיקה אצל רופא שיניים לילדים ונוער, ולסיים את הטיפול המשמר (טיפול בעששת ובדלקות חניכיים).
לאחר איסוף כל המידע, מתכנן המומחה ליישור שיניים (אורתודונט) את הטיפול הנכון בעבור המתבגר, אשר יכול לכלול מכשור אורתודונטי קבוע (סמכים וטבעות) המודבק על השיניים, ומכשירים נוספים נשלפים (לדוגמא פלטה נשלפת, רסן ועוד).

קיימים כיום מספר סוגים של סמכים (לעיתים מכונה "קוביות" או "גשר"), ולרוב מומלץ על סמכים המודבקים בפן החיצוני של השיניים.

מערכות מתקדמות של סמכים כולל תריסים ננעלים מעצמם (Self ligating brackets), אשר מפחיתות את הצורך בגומיות לאחיזה של הקשת בתוך הסמך, משפרות את יעילות הצחצוח של המטופל, ומגבירות במקרים רבים את יעילות הטיפול. הסבר מפורט על הסמכים המתקדמים ניתן למצוא באתר של חברת GAC, היצרנית של סמכי InOvation R : http://www.gacinovation.com/.
קיימות גם אפשרויות נוספות דוגמת סמכים בצבע שן ("סמכים שקופים" – InOvation C), סמכים פנימיים ("לינגואל" – InCognito) או טיפול על ידי קשתיות בלתי נראות (דוגמת Invisalign).
למרות כל האמור לעיל, ישנן מספר סיבות המחייבות אותנו להתערבות בגילאים מוקדמים יותר (יפורט בפוסט נפרד…), ולכן בדיקה אורתודונטית ראשונה מומלצת בגילאי 7-8.

פוסט זה נכתב על ידי ד"ר עודד יצחקי אורטודנט. מומחה ביישור שיניים במרפאת שיניים שניידר ברוקמאייר בבאר שבע.

ד"ר יצחקי הינו בוגר בית הספר לרפואת שיניים בהדסה עין כרם, ובוגר תוכנית התמחות ביישור שיניים. ד"ר יצחקי נמנה על סגל המחלקה לאורתודונטיה בהדסה עין כרם, במסגרת תפקידיו מלמד את מקצוע האורתודונטיה לסטודנטים לרפואת שיניים ולמתמחים במחלקה לאורתודונטיה. כמו כן, חתום ד"ר יצחקי על מאמרים, שפורסמו בכתבי עת מקצועיים.

ראשי / מדיה / בלוג / טיפול אורתודנטי – התזמון הנכון