2017-12-27 (13)

טיפול אורתודונטי מוקדם

בדיקה אורתודונטית ראשונית מומלצת בגילאי 7-8, על מנת לאתר את המקרים אשר זקוקים לטיפול אורתודונטי מוקדם. ניסיון של אורתודונטים רבים במשך עשרות

לרוב, בסביבות גיל 6, ישנה התחלה של החלפת המשנן הנשיר ("שיני החלב") במשנן קבוע. זאת עם בקיעת הטוחנות הראשונות הקבועות אחורית לקשת המשנן הנשיר, ובקיעת החותכות התחתונות הקבועות, במקום החותכות הנשירות.

בדיקה אורתודונטית בשלב זה היא חשובה, שכן היא יכולה לאתר בעיות בשלב זה של החלפת המשנן. לדוגמא בתמונה המציגה את השיניים של ילד כבן 8, ניתן לראות הבדל בזמני הבקיעה של החותכות העליונות, כאשר השן השמאלית (צד שמאל של הילד) טרם בקעה, בעוד שהימנית בקעה כשנה קודם לכן. אכן בצילום רנטגן, נמצא כי קיים מחסום לבקיעת החותכת, אשר סולק.

המטרה של הטיפול האורתודונטי המוקדם, אינה הגעה ליחסי סגר מושלמים, אלא רק לאפשר המשך התפתחות תקינה של השיניים והלסתות.

בהתפתחות תקינה אנו מצפים שהקשת העליונה תהא רחבה מהתחתונה בכל הממדים. במקרים של סגר צלבי (מכונה לעיתים "סגירה הפוכה"), השיניים נפגשות באופן לא נכון אשר מפריע ללסת התחתונה להיות במיקומה הטבעי. בתמונה משמאל מודגמת סגירה הפוכה של השיניים, כאשר השיניים העליונות נמצאות פנימית (לכיוון הלשון), במקום מחוץ לקשת השיניים התחתונות. על מנת לאפשר המשך גדילה סימטרית וטובה של הלסתות, מומלץ לבטל את הסגר הצלבי על ידי הרחבה של הקשת העליונה. קיימים מספר מכשירים להרחבה עליונה, חלקם מודבקים באופן קבוע (ניתנים להסרה רק על ידי הרופא), וחלקם נשלפים (ניתנים להסרה על ידי המתרפא).
הרחבה של הלסת העליונה בגיל בית הספר היסודי, נוטה להיות קלה יותר ויציבה יותר מהרחבה בגילאי העשרה, ולכן מומלצת ביותר במקרים רבים.

סוג נוסף של מקרים בו מומלץ על התערבות מוקדמת הוא כאשר קיים פער ניכר בין הלסתות. במקרים בהם השיניים העליונות בולטות באופן ניכר ביחס לתחתונות, ניתן לשקול התערבות לצמצום הפער ולמניעת הסיכון לחבלה לחותכות הקדמיות הבולטות.

ההחלטה על התערבות מוקדמת, ובחירת אופן הטיפול, מומלץ שתעשה על ידי רופא שיניים מומחה ביישור שיניים (אורתודונטיה), בוגר קורס התמחות במוסד אקדמאי מוכר (דוגמת בית הספר לרפואת שיניים בהדסה עין כרם בירושלים).

פוסט זה נכתב על ידי ד"ר עודד יצחקי. מומחה ביישור שיניים, מרפאת שיניים שניידר ברוקמאייר בבאר שבע.

ד"ר יצחקי הינו בוגר בית הספר לרפואת שיניים בהדסה עין כרם, ובוגר תוכנית התמחות ביישור שיניים. ד"ר יצחקי נמנה על סגל המחלקה לאורתודונטיה בהדסה עין כרם, במסגרת תפקידיו מלמד את מקצוע האורתודונטיה לסטודנטים לרפואת שיניים ולמתמחים במחלקה לאורתודונטיה. כמו כן, חתום ד"ר יצחקי על מאמרים, שפורסמו בכתבי עת מקצועיים.

ראשי / מדיה / בלוג / טיפול אורתודונטי מוקדם